torstai 19. tammikuuta 2012

Super week-end!

Mun vuoden alku on ollut tosi sekainen, mutta silti mukava! Koulussa paljon töitä, eikä viikonloppunakaan  ei oo kerenny pahemmin lepäillä, kun on ollut partiotapaamisia ja muuta. Viime viikonloppuna tapahtui varsinkin paljon: yökyläilyä pe ja la, sunnuntaina mulla oli taas YFU:n puolivuositapaaminen. Se on mun mielestä just mukavaa täällä Ranskassa, että vaikka arki yleensä vain koulun ja kodin piirissä, niin viikonlopuista otetaan kaikki irti (vaikka monella onkin koulua lauantaisin).

Perjantaina pääsin taas jo kolmelta koulusta, kun puolelle luokasta pidettiin tukiopetusta matikasta. Mun luokalla aiemmin ollut Federica tuli meille suoraan koulusta. Pidettiin täydellinen tyttöjen ilta: katottiin leffaa, juteltiin, kokkailtiin ja tein Fefelle muodonmuutoksen. Fefellä on luonnostaan kiharat hiukset, jotka suoristin, eikä sillä oo tapana käyttää meikkiä, koska ei oo kuulemma koskaan kunnolla oppinut. Meikki ja hiustenlaitto onnistu hyvin, ainakin Fefe tykkäs ja halus ottaa uuden profiilikuvan Facebookiin. Seurailtiin sitten yhdessä kasvavaa tykkääjien määrää, ja lisäksi se määräs mut kampaajaks ja meikkaajaks, kun se täyttää 18 tässä parin viikon sisällä. :) Oon tosi otettu, koska en oo mikään kosmetologin alku, niin kuin tyyliin suurin osa mun kavereista Suomessa. Oon oppinu nää perusjutut, kuten meikkivoiteella läträämisen ja varjostusten laittamisen luisteluaikoina kisamatkoilla, mut mikään master en oo (ah, muistan vieläki sen kaikkien mömmöjen ja lakkojen hajun pukuhuoneissa ja hotellien käytävillä).

Before
After!
Leivottiin ananasrahkapiirakkaa... NAM.
Lauantaiaamuna nukuttiin pitkään, kuunneltiin musaa ja syötiin brunssi. Fefen lähdettyä huilutunnille aloin valmistella suomalaista aperetiiviä (for dummies: aperetiivi = ennen ruokaa syötävä pikkupala, joka syödään yleensä esim. muita vieraita odotellessa tai alkumaljan yhteydessä) seuraavan päivän tapaamista varten. Suomessa kun aperitiivikulttuuria ei oikeen ole olemassa, mun oli vaikea aluksi keksiä mitään. Mun host-perheessä syödään aperitiivi kuuluu juhliin ja joskus myös sunnuntaihin, jos lounaan syöminen venyy pidemmälle. Yleensä meillä on aperona suolapähkinöitä tai minisiä pateeleipiä, joten päätin tehdä näistä suomalaistetun version, eli ruissipisejä! Mun host-äiti teki ruisleivän leipäkoneella, josta sitten leikkasin sellasia tikkuja, jotka voitelin valkosipuliöljysekoituksella ja grillasin uunissa.

Sunnuntain vietin sitten YFU:n tapaamisessa. Tapaaminen oli taas järjestetty samassa paikassa kuin viimeksi, eli mun host-velin ja -siskon vanhalla koululla. Tapaamisessa oli myös kaks uutta mun alueella olevaa vaihtaria, Samantha Jenkeistä ja Fraser Ausseista! Aamu kului vertaillessa Ranskassa kulutettua aikaa vaihtareiden kesken. Jaettiin parhaimpia, ikävimpiä, oudoimpia ja hassuimpia kokemuksia. Omalla kohdalla oudoin ja samalla yks hassuimmista kokemuksista oli, kun sain kuulla yhden mun luokkalaisen tytön leikanneen salaa mun hiuksista palan enkun tunnilla. Miksi? Sitä ei tarina kerro. :D

Näytetään tosi fiksuilta valoa vasten...


Aamu- ja iltapäivä kului ruokaillen ja lisäksi säädettiin jotain ja otettiin kuvia ulkona. Meidän piti esitellä omat aperot, ja löytyi kaikkea salaateista ja lohirullista hymyileviin jenkkileipiin ja voitaikinaleivoksiin. Suomea edusti mun lisäks Helmi, joka oli tuonu pipareita, kun  niitähän syödään jouluna glögin kanssa vähän  niinku aperitiivina. :) Aperojen jälkeen syötiin Galette des Roisia, eli perinteistä ranskalaista loppiaiskakkua. Galeten sisään on piilotettu la fève, eli pieni koriste-esine, jonka löytäjä saa kruunun ja on päivän ajan kuninkaallinen. Siis vähän samanlainen perinne kuin joulupuuron manteli, paitsi joulupuuron mantelin saaja ei saa mitään aineellista :(. Kun mun host-äippä teki loppiaisviikonloppuna kiireissään Galeten, se unohti laittaa fèven, mutta lopulta päätettiin meidän kaikkien olevan kuninkaallisia!



Oikeella mun ruistikut!!:) Tein lisäks myös valkosipulidipin niille, jotka siitä tykkää.
Sofie ja norjalaiset (ylläri ylläri) lohivoileivät 

Saatiin maistella myös paikallista omppusiideriä! Lucy ainakin tykkäs.
Galettessa on yleensä joko marsipaani- tai omenatäyte. Voin sanoa, että ompputäyte on parempaa, vaikken oo nirsona koskaan marsipaanitäytteistä maistanutkaan. :D

Princess!
Ens viikonlopulle mulla on sellaset suunnitelmat, että lähden Lilleen mun yhteyshenkilön, Paulinen, luo. Pauline on huippu, mulle sopivampaa yhteyshenkilöä tuskin löytäis! Saa nähdä mitä tulee, kun Paul-:it pääsee valloilleen alennusmyynneissä... :D

ATB! ♥: Paula

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti