lauantai 15. lokakuuta 2011

L'automne est ici!

Taas vähän aikaa kulunu viimeisestä "oikeesta" kirjotuksesta, eli ois korkea aika vähän selittää mitä kaikkea on tullu tehtyä ja nähtyä.

Syksy siis on saapunut tänne Pohjois-Ranskaankin. Helteet on ohi, ja välillä on satanutkin. Tuuria tai ei, oon kuitenki onnistunu olemaan koulussa tunnilla sateen aikana. Aamuisin lämmintä on ollu sen reilu 10c, iltapäivällä sen vajaa 20.:)

Koulussa on sujunu aika samaan malliin kuin ennenkin. Matikan kokeesta sain kakkosen (vastaa Suomen vitosta), mutta muut aineet menee onneks paremmin! Ekonomian kokeesta sain Suomen seiskaa vastaavan yhtään valmistautumatta tai lukematta (en tienny, et meillä on koe). Ens viikolla mulla on pari DS:ää, eli suomeksi läksyn kuulustelun tapaisia. Ekonomia menee lukemalla ja vanhoilla tiedoilla, mutta toi matikka... No kyllä sekin siitä vielä lähtee, kun sain porukoiden lähettämässä paketissa MAOLIN!:) AP:ssä, eli sellasella vähiten vahvimman aineen tukitunnilla tehtiin suklaamoussea! En kyllä tajunnut miksi, mutta oli hyvää!:D

Iloinen opiskelija!
Bavay, eli kaupunki, jossa käyn kouluu. 
Mun koulun ympäristössä on tosi monta kahvilaa ja ravintolaa. Ja niihin on ollu hyvin aikaa tutustuu, koska hyppäreitä tuntien välillä on PALJON. :D
Yks parhaista paikoista viettää hyppärii!:) 
Avec Nicole, rinnakkaisluokalla oleva vaihtari Sveitsistä!:)
Toissa viikonloppu oli tosi tapahtumarikas. Perjantaina mun host-mummo tuli kyläilemään maalta, ja se toi mukana monta laatikollista omppuja ja päärynöistä, joista tehtiin tosi hyvää hilloa! Mun kädet kyllä kramppaa vieläki kaikesta siitä kuorimisesta...

Lauantaina menin mun host-siskon mukana järjestämään partioviikonloppua. Päivän ohjelma: leikkimistä lasten kanssa, lisää leikkimistä, leikkimistä... Vähän samanlainen meininki ku riparilla, tosi hyvä yhteishenki ja iloisia ihmisiä. Opin uusia leikkejä, joita voin ottaa käyttöön isostellessa. Oli tosi hauska ja mukava päivä, mutta kun palattiin kotiin puolenyön maissa, olin niin väsyny, että nukahdin autoon.

Pesänryöstöä (tai niin mä ainakin suomentaisin) leikkimässä, lippikset vastaan lipattomat!
 What's my age again? 
Lapsi on terve, kun se leikkii.
BRREAK.
Ja samaisen viikon sunnuntaina oli vihdoin mun kauan odottama YFU:n aluetapaaminen! Tapaaminen järjestettiin mun host-siskon ja -velin vanhan koulun tiloissa. Mulla on ollu aiemmin sellanen kuva, että sisäoppilaitokset on sellasia ankeita keskiaikasia linnoja, mutta mun käsitys muuttu. Ihan perus-koululta se lopulta näytti, toisaalta vähän modernimpi ja hienompi kuin mun koulu täällä.

Team Nord! Meitä on Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Saksasta, Tanskasta, Venäjältä ja Georgiasta!:)
Oli tosi ihanaa nähdä taas kaikki Nord-pas-de-Calais'n vaihtarit ja päästä juttelemaan samoissa fiiliksissä olevien ihmisten kanssa. Pelottavaa sit taas oli huomata kuinka paljon oon jo unohtanu ruotsista mun täällä olon aikana, kun juttelin ruotsalaisen vaihtarin, Eliaksen kanssa. Skulle jag börja skriva min blogg på svenska?:D Mun täytyy varmaan mennä ens kesänä saaristoon serkkujen mökille ruotsin kertauskurssille...

Paula ja Helmi Suomesta, Lucy, Lea ja Almut Saksasta!
Tapaamisessa vertailtiin omia kokemuksia vaihtarivuoden alussa pantomiiniesityksinä ja juttelemalla. Käsiteltiin perhejuttuja, koulunkäyntiä, kavereita, kulttuuria ja muuta vaihtariuteen liittyvää. Meidän kokemukset oli tosi samanlaisia, esimerkiksi me kaikki pohjoismaalaiset ja saksalaiset ollaan kaivattu täysjyväleipää aterioille!:D Muita yhteisiä huomioita oli myös esimerkiksi se kuinka paljon porukka jättää ruokaa lautaselle koulussa, ja muutkin oli ihmetelly sitä kuinka kohteliaita lapset täällä on. Koulusta jutellessa huomasin kuinka rankka ranskalainen koulusysteemi voi olla, jos sattuu sellaseen kouluun. Vaikka mulla on ollut vaikeeta joidenkin aineiden kanssa hankaluuksia, niin mulla on koulussa selvästi helpompaa kun joillakin meistä. Mulla ei oo esimerkiksi koulua lauantaisin, eikä päiviä kasista kuuteen. Tän lisäksi suunniteltiin tapaamista ens viikolla alkavalle lomalle, suunnataan varmaan Lilleen shoppaamaan isolla porukalla! Myös mun yhteyshenkilö, Pauline, oli mukana tapaamisessa pikkusiskonsa kanssa, ja se kyseli kokoajan että onhan kaikki varmasti hyvin ja muistutteli että siihen voi aina olla yhteydessä. Oon onnekas, kun oon sattunu saamaan hyvän yhteyshenkilön!

Innostuttiin piirtämään:)
Aluetapaaminen päättyi ylläri ylläri ruokailuun, ranskalaisten intohimoon. Host-perheet oli tuonut tapaamiseen pää- ja alkuruoat, vaihtarit oli taas valmistanu tyypillisen jälkkärin kotimaastaan. Mun host-äiti oli tehny tapaamiseen mun lempparia, tomaattipiirakkaa, ja mä taas tein tapaamista varten mustikkakääretorttua! Kääretorttu sai hyvän vastaanoton, tai ainakaan kukaan ei jättänyt sitä lautaselle. Multa tosin kysyttiin, että kasvaako Suomessa muka mustikoita, kun meillä ei oo korkeita vuoria.

Jälkkäriä! Saksalaista omenapiirakkaa, suklaakakkua ja -muffinseja, venäläistä piirakkaa, georgialaista marjahyytelöä, norjalainen "pappilan hätävara", eli tilslørte bondepiker, ja tanskalaista maustekakkua. Ruotsalainen vaihtari oli tehny korvapuusteja, ja Helmi toi  tapaamiseen Fazerin sinistä!

Innostuttiin kuvailemaan Sophien kanssa...:D
Kävin viime viikolla ekaa kertaa salilla täällä Ranskassa. Eroja Suomeen oli PALJON. Salilla oli mun lisäks vaan kaks naista, jotka vaan polki kuntopyörää ja käveli matolla, ja mua katsottiin kummaksuen, kun tein penkkiä... Täällä päin naiset käy salilla vaan varmaan katsomassa miehiä.:D Lisäksi sali oli pienempi ja ahtaampi kuin Suomessa, mutta toisaalta kortti maksaa vain 100e koko vuodelta, ja ihan hyvin siellä mahtuu olemaan.
Ranskalaiset rakastaa puutarhanhoitoa, ja täällä näkee aina toinen toistaan hienompia kukka-asetelmia. 
Viime viikonloppuna kävin katsomassa Ashleyn ja Federican kanssa Final Destination 5:sen leffassa 3D:nä ja tietenkin ranskaksi dubattuna! Itse leffa oli outo ja juoneton (eiköhän action-leffat yleensä oo), ja aino se "juttu" siinä oli ne 3D-efektit. Päätettiin että ensi kerralla mä ja Federica valitaan leffa! Myöhemmin illalla mentiin isolla porukalla viettämään iltaa mun host-siskon kaverin, Marien, luo. Saavuttiin paikalle aika myöhään, koska jouduttiin pyydystämään karannutta kissaa matkan varrella. Asunto oli ihan älyttömän hienosti rempattu ja iso vanha kartano kaikilla hienouksilla. Ainoastaan kunnollinen lämmitys puuttui, ja välillä varsinkin alussa jouduttiin värjöttelemään. Marie on just valmistunu ravintolakoulusta, ja syötiin tosi hyvää chevre-juustopizzaa ja juteltiin varmaan kahteen asti. Nää teki Marielle kivan tempun korvaamalla sen lasissa olleen juoman muutamaa astetta vahvemmalla, kun se ei nähny...:D

Tääkin viikko on kulunut myös mukavasti! Eilen kävin host-siskon ja -velin, Jimmyn ja yhden tytön (en muista nimeä, nimimuisti on kovilla täällä!)kanssa Valenciennesissä hyväntekeväisyyskeikalla, ja mahtavaa. Bändi soitti kaikkia vanhoja hittejä ja klassikoita, ja mulle tuli kaikki kesät kielimatkoilla ja viime kevät Turkissa mieleen YMCA:ta tanssiessa. Tosi moni ranskalaisista ei ollu aiemmin tienny, että sen koreografia tulee YMCA:n tavaamisesta.

Tänään nukuin ihanan pitkään ja makeasti eilisen hillumisen jälkeen. Aamupäivällä kävin ostamassa Blandinen kanssa napit mun melkein valmista takkia varten! Saan sen käyttöön ihan kohta, enää puuttuu napit ja kiristysnauhat! Lounaan jälkeen lähdettiin myymään partiokalentereja Quesnoyýn. Sain myytyä mun ryhmän kanssa vajaa 20 kalenteria, eli ihan jeesiisti meni!:) Vastaanotto oli parempi kuin vastaavissa tilanteissa Suomessa, ja ihmiset oli meille tosi ystävällisiä. Oli sisi kivaa, vaikka jalat huutaa halleluujaa kaiken kävelyn jälkeen. Nyt illalla leivoin mun rahkapannukakkua, jota tarjosin lakkahillon kanssa. Nää tykkäs kovasti ja käski tehdä ens kerralla kaks pellillistä!:D

Sellaista siis täällä tällä kertaa. Huomisen pyhitän läksyille, ja viiden päivän päästä alkaa puolentoista viikon mittainen loma! Kuvia en tästä viikosta saanut vielä mukaan, kun en oo kerennyt koneelle siirtää.

À tout à l'heure!!

♥: Paula

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti