lauantai 22. lokakuuta 2011

Bonnes Vacances!

Rovaniemellä porukka on jo lopettelemassa syyslomiaan, mutta mun syysloma alkoi vasta eilen! Seitsemän viikkoa elämää ja koulua Ranskassa on tuli täyteen tuossa torstaina, ja ranskalaisessa koulusysteemissä on aina about 7 viikon välein on loma. Mulle tuli vähän "ai nytkö jo?"-olo, kun eilen kaikki intoili lomasta koulussa, koska Suomessa oon ollu aina ihan lopussa ennen syysloman alkua.

Loman ajaksi mulla ei oo kauheesti suunnitelmia, koska host-perhe on kiinni töissä koko mun loman ajan. Varmaan jeesin hosteja kotitöissä, relaan kotona ja kavereilla, ja jonain päivänä meen Nicolen (sveitsiläis-vaihtari) kanssa yöksi Federicalle (italialais-vaihtari), joka on luvannu valmistaa meille maailman parasta pastaa. Mä ajattelin vastavuoroisesti viedä mukana korvapuusteja tai leipoa jotain muuta suomalaista jälkkäriksi. SOO EXCITED!:D Tiistaina mulla on reunioni muiden Pohjois-Ranskan vaihtareiden kanssa: aamupäivä shopataan ja hengaillaan keskustassa, siitä sitten porukalla Lucylle viettämään iltaa!:) Lisäksi mun kalenteriin on merkitty kahdet synttärit loman ajaksi: keskiviikkona mun host-siskon kaveri, viikon päästä host-serkku! Eli kyllä sitä tekemistä sittenkin löytyy jonkin verran tän vajaan kahden viikon ajaks...

Ja mukavasti tää loma onkin alkanu. Koulusta suuntasin suoraan salille purkamaan matikan kokeen (jossa osasin yllätykseksi vastata osaan kysymyksistä!!) jälkeistä stressiä. Salin johtaja, joka on kisannu 20 vuotta kehonrakennuksessa, sattui olemaan paikalla ja neuvo mua ja anto mulle hyviä vinkkejä treenaamiseen. Porukka oli muutenkin tosi rennon ja ilosen olosia, osa tuli kyselemään kaikkea Suomesta ja juttelemaan reenaamisesta. Että kyllä tällä Ranskankin salilla on puolensa, vaikka kaipailen kovasti Suomesta Bodypump- ja kahvakuulatunteja.

Illalla syötiin alkuruoaks keittoa ja pääruoaks host-mumin tekemää kasvis-herkkusienipitsaa. Mun mielestä on muuten jännää, että täällä keitto on vaan osa ateriaa, ja Suomessa se on usein itse se ateria!:D Ruokapöytään ilmesty kuudeskin henkilö, jonka saapumisesta mua ei oltu infottu ennalta. Meillä on seuraavan kuukauden ajan romanialainen työntekijä, joka ei puhu yhtään ranskaa (eikä kyllä englantiakaan). Ihan rennolta  kuitenkin vaikuttaa, ei puhu juuri ollenkaan ja tykkää kuulemma oluesta, eli melkein perus-suomalaisesta Pasista menee.

Mun host-perheen hevonen juoksi  eilen ravikisoissa Pariisissa, ja kun muut piti kisakatsomoa olkkarissa, katottiin Blandinen kanssa Mean Girls ranskaks. Leffaa oli helppo ymmärtää, koska olin nähny sen monta kertaa aiemmin. Oli aika outoa kuunnella, kun Lindsay Lohan puhu ranskaa!

Lolita Malgré Moi, AKA Mean Girls. Suomennus tolle ranskankieliselle nimelle ois Pissis Huolimatta Itsestäni?:D
Tänään aamulla kävin Blandinen kanssa kaupassa. Ollaan kolmestaan kotona Yoannin ja Blandinen kanssa, koska host-vanhemmat lähti 200km päähän kattoo mun host-setää, jonka jalassa on joku juttu. Mun host-perheessä käydään ostoksilla yleensä kerran viikossa, jolloin ostetaan kaikki tarvittava koko viikolle. Löysin kaupasta kuivattuja karpaloja, ja SUOLAAMATTOMIA pistaasipähkinöitä, joita Suomesta on vaikeeta löytää. Ostettiin myös paaljon suklaata, ja leivottiin myöhemmin iltapäivällä cookies jenkkityyliin.

MMMMmmmMMMMM..
COOKIES!
Lopuksi vielä pari kuvaa viime viikonlopulta!

Liikenneruuhkaa Ranskan tyyliin! Oltiin jumissa yli tunnin, kun oltiin matkalla keikalle.
Keikalla myytiin tollasia pikkuautoja, ja mun oli pakko ostaa, vaikka on kertyny jo kauheesti kaikkee krääsää täältä!:D  Mut joo, tulot lahjotetaan hyväntekeväisyyteen:)
Nothing but Champagne!
Saatiin uusia kavereita, ku oltiin myymässä kalentereja. Aaseja takapihalla, perus,
Ja lisää kavereita!
Niin tähän loppuun vielä yks asia, joka yllätti mut heti alussa täällä Ranskassa. Tiesin kyllä aiemminkin, että kaikki leffat ja tv-ohjelmat on dubattu, mutta myös moni laulu on käännetty ranskaks! 


2 kommenttia:

  1. Terveisiä Rovaniemeltä. Meilläkin on karpaloita; kerättiin mökin läheltä suolta pari desiä. Piti välillä kerätä vasurilla, kun oikean käden sormet kohmettui kylmästä. Nauti lomasta ja rentoudu!

    Äiti

    VastaaPoista