perjantai 23. syyskuuta 2011

Ma semaine en France: Noël, shopping, des heures libres et beacoup du rire!


Holaa! Taas uusi, todella nopeasti kulunut viikko takana elämää Ranskassa. On tapahtunu paljon, ja oon päässy kokemaan älyttömästi uutta ja erilaista. On tullut mm. vietettyä joulua (kyllä, joulua), shoppailtua ja juhlittua host-isin synttäreitä.
Käynti mun koulun sisäpihalle, josta pääsee luokkiin ja vapaa-ajanviettotiloihin.
Maanantai alkoi normaalisti: ensin pusuttelut kamujen kanssa koulun pihassa ja pienryhmätunti ekonomia-yhteiskuntaoppia. Tän jälkeen mulla oli hyppytunti, jonka hengailin luokkakamujen kanssa mun koulun vapaa-ajanviettotilassa, jossa on mm. telkkarihuoneita, pöytäjalkapallopelejä ja biljardipöytiä. Mun koulussa on outo sääntö, jonka mukaan sinne ei saa kirjautua, jos tunnin alkuun on alle 10 min. MIKSI:D Koulussa on myös muita outoja sääntöjä, joita suomalaisen vaihtarin on vaikea tajuta.

Tältä näyttää vapaatunti Ranskas.
Maanantai oli myös siitä jännä päivä, et kaikki kielten tunnit oli peruttu, joten päivän eka hyppytunti ei jäänyt viimeiseksi. Ruokatunninkin jälkeen oltiin vapaalla vielä tunti. Söin koululounaalla paellaa (joka oli muuten harvinaisen hyvää!), ja tän jälkeen kävelin Soukainan kanssa LIDL:iin. Ostettiin suklaakalenteri, ja vietettiin pihalla piknik-pikkujouluja syömällä siitä kaikki suklaat. :)


Illalla käväisin nopealla lenkillä ja valitsin host-siskon kanssa mallia takkiin, jonka se tekee mulle. Blandine on opiskellu ammattikorkeassa jotain taide-käsityöjuttua ja on huippu tekeen käsitöitä. Mun täydellinen vastakohta, nimittäin tekstiili ei oo koskaan ollu mun vahvuus koulussa. Ompelu sujuu sentään ihan ok, mutta virkkuu- tai muut koukut ei oo oikeen koskaan pysyny mun käsissä.

Tiistaina mulla oli eka koulus kaksi tuntia jotain outoa henkilökohtaisesti suunniteltua tukijuttua, jota on siis kaikilla. Meille palautettiin testit, jotka tehtiin viime viikolla samalla tunnilla. Ranskan testiin oli merkitty punaisella kynällä "ymmärrettävää tekstiä", mut matikan testi oli täynnä kysymysmerkkejä. On tainnu olla hauskaa tarkistaessa mun testejä. Tieteessä olin onneksi osannut kirjoittaa yhden (1) kaavan oikein. :D
Iltapäivällä mulla oli 2h TPE:tä, eli ryhmätyötätuntia! Saatiin hyvin päätettyä lopullinen aihe meidän projektille italialaisen vaihtarin, Frederican ja sveitsiläinen vaihtarin, Nicolen, kanssa. Tehdään PowerPoint-esitys, jossa vertaillaan meidän maiden kulttuureja Ranskan kulttuuriin.
Koulun loputtua lähdin nopean ruokailun jälkeen ratsastustunnille läheiselle tallille. Vaikka matkaa on huimat 500m, mun hostit vie mut aina, koska tie on niin ruuhkainen, eikä täällä ihmisiä paljoa kiinnosta nopeusrajoitukset. Talli eroaa tosi paljon siitä, millä oon Suomessa käyny. Esim. maneesi on puolet pienempi kuin Suomessa, ja välillä pelottaa, kun tunnin aikana jostain saattaa hypätä eteen koiria/lapsia/jotain muuta pientä. Hypättiin tunnilla esteitä, mikä oli hauskaa, vaikka tuntuma ranskalaisiin heppoihin on vielä hakusessa...

Keskiviikko oli ehdottomasti yks viikon helpoimmista päivistä koulussa! Koulu alkoi vasta kympiltä. Vaikka ekat kaksi tuntii oli matikkaa, niin niiden jälkeen oli heti pitkä ruokatunti. Viimeiset kaks tuntia on hissaa ja enkkua, jonka opiskelua rakastan täällä (johtuu varmaan siitä, että ainoa aine, jonka tunnilla en tarvitse sanakirjaa). Kaiken lisäksi sain kuulla enkun tunnilla ilouutisen: Pääsen enkun valinnaisryhmän kanssa luokkaretkelle Kingsbridgeen ens keväänä, koska ne haluaa mukaan enkkua taitavan oppilaan!:D YAYY. Mun host-sisko haki mut koulusta, minkä jälkeen suuntana oli Valenciennes!


Valenciennesiin ajoi kotoa about 20min. Asukkaita kaupungissa on vajaa 400 000, eli Suomen mittakaavassa aika iso paikka. Valittiin kangas ja muita materiaaleja mun syystakkiin, minkä jälkeen pääsin shoppaamaan!

Saatiin kangaskaupassa huippupalvelua, koska ei tainnu olla eka kerta, ku mun host-sisko kävi siellä...
CITY-DOGGIE


Suomen puolella porukat ihmettelikin jo tossa facessa, että mihin oon käyttäny mun luottokortteja. A few examples:


J'aime bien!!
En oo varmaan koskaan aiemmin omistanu vaaleanpunaisia housuja, siis sen jälkeen, kun täytin 10... Mutta nää oli niin ihanat, että oli pakko ostaa. Lisäks Ranskassa ihmisillä ei oo tapana mulkoilla ja tuijottaa, vaikka pukeutuisi miten. (No okei, kyllä joku saattaa vähän vilkaista, jos kävelet julkisella paikalla borat-asussa)
Mun uudet lempparikengät! Ready for winter!
Torstaina meillä oli koulussa kaks testiä: toinen ranskaa, toinen historiaa. Multa oli mennyt jotain ohi, koska en tiennyt kummastakaan etukäteen. Sain kuitenkin sanakirjan avulla selostettua jotain hissan kokeeseen Yhdysvaltain talouskriisistä ja poluläärikulttuurista. Onneks on jäänyt päähän edes jotain yläasteen tunneilta! Liikassa meillä oli steppiä, mikä meni hyvin, vaikka tuli ryhmän kanssa erimielisyyksiä musiikin oikeasta temposta (tiedän vieläkin, että olin oikeessa!:D). Täällä ei oo muuten erikseen liikkaa pojille ja tytöille, vaan kaikki on samassa. Tunnin jälkeen mun opettaja esitteli mulle kuntosalin, jolla alan varmaa käymään ensi viikosta lähtien. MULLA ON IKÄVÄ BODYPUMP-TUNTEJA! Illalla lenkin jälkeen söin host-perheen kanssa vohveleita, katselin tv:tä, ja läksytkin tuli tehtyä.:)

Tämä päivä, eli perjantai, oli ehkä viikon kivoin. Aamulla oli ekonomiaa ATK-luokassa. Satuin vahingossa sanomaan opettajaa OPEKSI, mikä aiheutti jäätävän naurukohtauksen koko luokassa. Onneksi opettaja oli rento ja ymmärtäväinen, enkä joutunut ongelmiin.:) ES:n jälkeen oli hyppytunti, koska ranskan opettaja ei taas vaihteeksi ilmaantunut paikalle. Ranskassa ei näköjään tunneta sijaisopettajia.:D Hyppärillä tutustutin mun luokkalaisia suomalaiseen musiikkiin, ja varsinkin HIM, Haloo Helsinki ja Anssi Kela sai suuren suosion. Kun oltiin palloiltu tunti vapaa-ajanviettotiloissa, meillä oli tiedettä, minkä jälkeen kokonaiset kolme tuntia vapaata! Pitkän hyppärin aikana kerkesi tehdä paljon. Käväistiin ostamassa kiskalta lehdet, joita lueskeltiin auringon paisteessa koulun läheisellä aukiolla. Täällä on vielä kesä!:) Lounaaksi söin ravintolassa herkkusienimunakasta, mistä tykkäsin tosi paljon. Sen sijaan mun italialainen seuralainen ei suostunut syömään pastaansa, koska se oli kuulemma väärin tehtyä, minkä takia jouduttiin käymään vielä leipomossa ruoan jälkeen.
Koulun jälkeen vedin kodin lähistöllä about 10km lenkin, ja matkalla törmäsin epäystävälliseen mäyräkoiraan ja taisin myös häiritä pahasti kaniarmeijan kokoontumista. Voi raasuja:(. Syötiin illalliseksi hostien kanssa kurpitsakeittoa, lämpimiä juustoleipiä, ja koska oli mun host-isän myöhäiset synttärit, niin myös omenapiirakkaa ja suklaamoussea!

JOYEUX ANNIV, PAPA!
Mitään kaunistelematta tämän annoksen oikea ja alkuperäinen nimi on Chemise du Nègre, eli suomennettuna siis neekerin kauluspaita.
Tälläinen oli siis mun kouluviikko Ranskassa. Huomenna suuntaan ostarille luokkakaverin kanssa, lisää stooria siitä sitten myöhemmin. Ja ensi viikonloppuna ois vuorossa YFU:n aluetapaaminen, jonne mun pitäis viedä jotain tyypillistä Suomi-jälkkäriä. Luultavasti teen marjakääretorttua:)

À bientôt!

♥: Paula

4 kommenttia:

  1. Joo toi opettajien poissaolo on enneminki sääntö ku poikkeus täällä! Ei oo ollu yhtäkää viikkoo, millo ei ois peruttu tuntei täällä :p

    VastaaPoista
  2. No, en voi ainakaan valittaa:D. Kyllä mulle hyppytunnit kelpaa!

    VastaaPoista
  3. Ihana blogi ! Hauskoja kuvia ja kivoja yksityiskohtia :) Kirjoittele usein ja tee tuota neekerin kauluspaitaa meille sitten kun tuut takasin Suomeen !:D

    terveisin minä ja porukat :)

    VastaaPoista
  4. neekerin kauluspaita:DD hupaisaa. kiva ku oot päässy nyt jatkaan kirjottelua tänne:) t.julia

    VastaaPoista